Kiedyś był domeną tunerów i pojazdów wyścigowych. Obecnie wykonuje go niemal 20 polskich firm ulokowanych w całym kraju. Car wrapping to sposób na ozdabianie auta i nanoszenie loga sponsorów na dowolny element karoserii w krótkim czasie. Folie termoplastyczne przyklejane do lakieru mogą być równie szybko usunięte bez obawy o uszkodzenie malowania. Dla nas najważniejsze jest zastosowanie niekomercyjne wrappingu. Jego historia sięga 90 roku i firmy powstałej w Wielkiej Brytanii.
Zaczęło się od taksówek
O stworzeniu nowej metody zmiany koloru lakieru zadecydowała potrzeba chwili. Klasyczne mercedesy wykorzystywane jako taksówki w latach 90 sprzedawane były w kolorze, który w Wielkiej Brytanii nie był respektowany przez prawo. Nieopłacalne było malowanie ich nowym lakierem, ponieważ firmy taksówkarskie po pewnym czasie odsprzedawały swoje pojazdy, a dany kolor nie był zbyt popularny na rynku aut z drugiej ręki. Zamiast znowu malować auto, wymyślono że lepszą opcją będzie oklejenie go, a następnie usunięcie folii bez naruszania oryginalnego lakieru. Winylowa okleina była strzałem w dziesiątkę, który zapewnił firmie KPMF globalną rozpoznawalność i duże zyski z nowej rozwijającej się działalności.
Trendy car wrappingu w Polsce i na świecie
Na całym świecie car wrapping rozwija dwa kluczowe rozwiązania techniczne. Pierwszym są folie, a dokładnie mówiąc ich grubość oraz plastyczność. Drugim metody szkolenia nowych pracowników zwanych aplikatorami. Teraz pokrótce opiszę, jakie są wymogi i zmiany wprowadzane na rynku oklejania samochodów.
Folie 3M to stosowane na całym świecie materiały, z którymi pracują aplikatorzy. W roku 2006 zaprezentowano generację 1380 oznaczającą nową serię wytrzymałych tworzyw nadających się do pracy na powierzchniach 3D. W karoserii jest wiele przetłoczeń wymagających elastycznej folii, która pod wpływem ciepła idealnie pokryje dowolną przestrzeń i usunie nadmiar powietrza tworzącego charakterystyczne bąbelki pod okleiną. Poza wyższa gramaturą i lepszą plastycznością folii, która lepiej chroni lakier, opracowano opatentowaną niedawno technologię „Controltac”. Jej założeniem jest lepsze przyleganie i pozycjonowanie elementów. Ułatwia to pracę aplikatorów, do których teraz płynnie przejdę.
W Polsce możemy pochwalić się przynajmniej jednym światowej klasy aplikatorem folii samochodowych. Za granicą jest ich wielu, a każdy odnosi sukcesy w innym kraju. Swoją popularność zawdzięczają nowatorskim metodom oklejania i wykorzystaniu nowych, często nietypowych przedmiotów, które pomagają w uzyskaniu lepszego efektu w krótszym czasie. Coroczne spotkania wrapperów na konwentach w Polsce i za granicą są szansą na zbliżenie rynku do kierowców o mniejszym budżecie. Car wrapping jest popularny u zamożnych ludzi i wśród niemal wszystkich dyscyplin sportów motorowych. Auta WRC, NASCAR, kontrolowanego poślizgu Drift oraz pokazowe samochody Tuningowe i retro klasyki czerpią z osiągnięć ostatnich 27 lat. Na folię można nanieść nie tylko proste wzory i imitację materiałów (włókno węglowe, drewno, błyszczące aluminium), ale także loga sponsorów i skomplikowane obrazy o wysokiej rozdzielczości.
Wrocławskie Centrum Inspiracji, którego link zamieszczam tutaj, (http://www.3mcentruminspiracji.pl/aplikatorzy/wrap-car/) jest miejscem o bogatym portfolio wykonanych projektów prywatnych, komercyjnych oraz niezwiązanych z motoryzacją, gdyż folie termoplastyczne mogą posłużyć do ozdabiania biur i przestrzeni publicznej.