Ciężka praca ma różne oblicza. Wyczerpujące może być zarówno noszenie ciężkich skrzyń przy załadunku ciężarówki, jak i siedzenie przed komputerem przez 10 godzin z przerwami do toalety. Człowiek jest stworzony do ruchu i funkcjonowania. Oznacza to, że zdrowiej wyjdziemy na poprawnym przenoszeniu ciężkich przedmiotów niż ciągłym siedzeniu z jednej pozycji. Dlatego należy zastanowić się nad „higieną pracy biurowej”. Co zrobić by praca w biurze nie niszczyła naszego zdrowia?
Zadbaj o świeże powietrze i właściwą temperaturę
Czy w pomieszczeniu, w którym pracujesz, znajduje się kratka wentylacyjna? Od niej zależy przepływ powietrza, a nawet temperatura, jaka panuje w pomieszczeniu. Zaniedbana instalacja wentylacyjna sprawia, że filtrowanie powietrza jest bardzo małe, zimą tracimy dużo ciepła, a latem musimy otwierać okna, by wypuścić wysoką temperaturę. Im więcej komputerów i ludzi w pomieszczeniu tym trudniej pracuje się w ciepłych porach roku. Dlatego należy wymienić lub wyczyścić kratki wentylacyjne (http://kratki.com/sklep/pl/category/10/kratki) oraz zdecydować się na inne rozwiązania pomagające w filtracji powietrza. Takim rozwiązaniem jest wentylacja mechaniczna z urządzeniem do odzyskiwania ciepła. Taki system zapewnia od razu świeże powietrze wraz z utrzymaniem komfortowej temperatury o każdej porze roku.
Po godzinie wstań z fotela
Fizjoterapeuci mają niemało pracy z osobami pracującymi w pozycji siedzącej. Przykurczone mięśnie nóg źle wpływają na plecy. Do tego wady postawy spowodowane nieprawidłowym ustawieniem głowy i barków. To wszystko prowadzi do chorób zawodowych trudnych do leczenia. Profilaktyczna przerwa trwająca przynajmniej 5 minut po każdej godzinie siedzenia przed komputerem czyni cuda. W tym czasie należy wstać i chodzić po pomieszczeniu lub wyjść na dwór. Znany fizjoterapeuta Kelly Starrett poleca wykonywać poniższe ćwiczenie przynajmniej raz dziennie i utrzymać taką pozycję przez 2 minuty na każdą nogę. Gwarantowana jest ulga w dolnym odcinku pleców i prawidłowe rozciągnięcie zginaczy nóg.
Uporządkuj biurko i kup kalendarz
Chaos na biurku to chaos w głowie. Niepotrzebny stres, który sobie fundujemy z powodu ogromnej ilości kartek z zadaniami rozsianymi po całym blacie sprawia, że sami pogarszamy naszą pracę. Wystarczy kupić duży kalendarz, nawet w formacie A4. Nauczcie się zapisywać rzeczy w kalendarzu, a sami zobaczycie, że wasza praca będzie efektywna, a stres się zmniejszy. Ciągłe patrzenie na dziesiątki kolorowych samoprzylepnych kartek może zdemotywować.