W ostatnich latach coraz częściej obsługą florystyczną ślubów, hoteli, środków kongresowych i szkoleniowych oraz różnorodnych eventów zajmują się profesjonalne pracownie florystyczne. W ich gestii leży przygotowanie zaskakujących i oryginalnych wiązanek, kompozycji do butonierki, dekoracja sal weselnych, pojazdów, kościoła i wiele innych. Właściciel pracowni oraz jego pracownicy powinni nie tylko doskonale znać świat kwiatów i roślin, ale również posiadać wyobraźnię i talent artystyczny.
Jak zdobyć wiedzę i umiejętności?
Założenie profesjonalnej pracowni florystycznej, która pozwoli osiągnąć sukces, wiąże się z koniecznością zdobycia podstawowej i niezbędnej wiedzy z zakresu bukieciarstwa oraz roślinnych kompozycji. Młode osoby, poszukujące własnej drogi życiowej, mogą wybrać profil florystyczny w szkole branżowej. Dla starszych, jedną z propozycji jest roczna lub dwuletnia, często bezpłatna szkoła policealna. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym, weekendowym lub dziennym. Takie szkoły znajdują się w niemal każdym większym mieście w Polsce. Na rynku możemy znaleźć również szereg instytucji oferujących różnorodne podstawowe kursy oraz zaawansowane szkolenia i warsztaty prowadzone przez znanych, doświadczonych mistrzów florystyki. Istnieje nawet możliwość zdobycia dyplomu czeladnika, a następnie mistrza florystki po zdaniu egzaminów w Izbie Rzemieślniczej.
Wyposażenie lokalu
Podstawę prowadzenia działalności stanowią odpowiednie warunki do przechowywania kwiatów oraz duża przestrzeń do wykonywania pracy, w której powinno być dosyć chłodno. Do najważniejszych, wręcz niezbędnych elementów wyposażenia pracowni florystycznej należy przede wszystkim:
- duży, dobrze oświetlony stół;
- materiały takie jak kwiaty, ozdobne rośliny, wstążki, druciki, nożyce, sekator;
- naczynia do tworzenia kompozycji (wazony, misy);
- duże auto do bezpiecznego przewożenia bukietów i wiązanek w odpowiednich warunkach;
- komputer i dobra strona internetowa.
Potencjalnych klientów warto szukać nie tylko w sieci, ale również w trakcie branżowych targów organizowanych w większych miastach.