Nowoczesne, wielofunkcyjne smartfony wyposażone w szereg innowacyjnych rozwiązań umożliwiają nie tylko nawiązywanie i odbieranie połączeń, przesyłanie wiadomości, słuchanie muzyki czy robienie zdjęć wysokiej jakości i nagrywanie krótkich filmików, ale również płacenie rachunków, wypłatę z bankomatu, a nawet wykonanie szybkiego przelewu. Coraz większą popularnością wśród klientów banków cieszą się płatności mobilne.
Formy płatności mobilnych
Płatności mobilne (tzw. m-płatności), uznawane przez wielu specjalistów za wielką rewolucję technologiczną, oznaczają bezgotówkowe formy przeprowadzania różnorodnych transakcji finansowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, takich jak: smartfony czy tablety, a nawet…zegarków połączonych z siecią internetową, które należy zsynchronizować z terminalem sprzedawcy. Obsługa transakcji jest intuicyjna i prosta, a wykonanie przelewu trwa zaledwie kilkanaście sekund, bez konieczności posiadania portfela z gotówką lub kartami płatniczymi. Użytkownicy mają możliwość monitorowania swoich wydatków oraz przelewów z dowolnego miejsca przez całą dobę. Obecnie istnieją dwa rodzaje płatności mobilnych:
- zdalne – polegające połączeniu między telefonem komórkowym z serwerem za pomocą wiadomości sms
- zbliżeniowe – występujące w technologii NFC (czyli Near Field Communications– Komunikacja Bliskiego Zasięgu) opierają się na wykorzystaniu fal radiowych w celu wymiany danych na bliską odległość.
Aplikacja do płacenia telefonem
Aplikacje bankowe służą do wykonywania błyskawicznych transakcji finansowych bez konieczności posiadania przy sobie i uruchamiania laptopa bądź komputera. Osoby, które są zdecydowane korzystać z nowoczesnych rozwiązań oferowany przez instytucje finansowe, muszą pobrać wybraną aplikację na smartfona (zgodną z posiadanym na telefonie systemem operacyjnym) z rekomendowanego sklepu lub strony banku. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi konieczność aktywacji aplikacji oraz ustalenie indywidualnego kodu PIN (kombinacji różnych cyfr), który będzie służył do logowania na konto. Obecnie do najpopularniejszych aplikacji, umożliwiających dokonywanie płatności telefonem należą:
- BLIK;
- HCE;
- Google Pay;
- Apple Pay;
- oraz Android Pay.
BLIK
Polski system płatności BLIK, uruchomiony z inicjatywy kilku największych banków w naszym kraju, umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności (zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych), wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach i wpłatomatach oraz wykonywanie błyskawicznych przelewów międzybankowych (bez konieczności podawania numeru konta, wystarczy bowiem numer telefonu odbiorcy) czy generowanie czeków z dziewięciocyfrowym kodem. System, działający na telefonach z oprogramowaniem Android, iOS lub Windows Phone, stanowi doskonałą alternatywę dla gotówki oraz karty płatniczej. Płatności BLIK są nie tylko proste i wygodne w obsłudze, ale przede wszystkim bezpieczne. Wystarczy bowiem wygenerować w aplikacji mobilnej swojego banku unikalny kod BLIK (ważny tylko przez dwie minuty!), przepisać cyfry do terminala płatniczego w sklepie, a następnie potwierdzić transakcję w telefonie.
Obecnie usługę BLIK oferuje aż dwanaście banków:
- Alior Bank,
- Bank BGŻ BNP Paribas,
- Bank Millenium,
- Bank Pekao,
- Credit Agricole,
- Getin Bank,
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- PKO BP,
- Santander Bank Polska,
- Raiffeisen Polska,
- T-Mobile Usługi Bankowe.
Płatności BLIKIEM dostępne są między innymi na stacjach paliw, niektórych aukcjach internetowych, w najbardziej popularnych sieciach sklepów w Polsce, w aptekach, a nawet na…poczcie. Obsługą systemu zajmuje się natomiast Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR). Korzystanie z usługi BLIK jest bezpłatne w przy dokonywania transakcji w sklepach stacjonarnych i internetowych, zaś w przypadku wypłaty gotówki z bankomatu wysokość dodatkowych opat zależy od konkretnego banku oraz rodzaju posiadanego konta.
Płatność telefonem a bezpieczeństwo
Płatności mobilne, mimo ogromnej popularności, wciąż wzbudzają wiele kontrowersji, a przede wszystkim obaw związanych z bezpieczeństwem, co wynika głównie z niewiedzy. Banki oraz operatorzy m-płatności, wychodząc na przeciw potrzebom i oczekiwaniom swoich klientów, stosują szereg nowoczesnych rozwiązań, do których należą między innymi:
- dwustopniowe poziomy zabezpieczeń (logowanie do konta połączone z potwierdzeniem każdej transakcji specjalnym kodem);
- łączenie urządzeń mobilnych z kontem klienta;
- konieczność ustawiania obrazków bezpieczeństwa;
- zabezpieczenia biometryczne i behawioralnych.
Wprowadzanie różnorodnych zabezpieczeń przez instytucje finansowe może być jednak nie wystarczające. Każdy użytkownik powinien bowiem przestrzegać kilku podstawowych zasad, takich jak:
- blokada telefonu osobistym hasłem lub PIN-em
- wyposażenie urządzeń mobilnych w odpowiednie atesty;
- instalacja oprogramowania antywirusowego na wypadek ataków hakerskich;
- systematyczna aktualizacja systemu operacyjnego;
- unikanie korzystania z publicznych sieci Wi-Fi.
Bezustanny rozwój płatności mobilnych sprawia, że Polska staje się niekwestionowanym liderem technologii zbliżeniowej w Europie.