Karty płatnicze na stałe już wpisały się w codzienne życie współczesnego człowieka. Posiadanie karty debetowej do rachunku lub kredytowej znacznie ułatwia dokonywanie zakupów, ale ich zgubienie lub kradzież wiąże się z ogromnym ryzykiem utraty wszystkich posiadanych oszczędności. Niestety wystarczy chwila nieuwagi lub brak ostrożności, aby stać się ofiarą własnej lekkomyślności bądź złodzieja. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zastrzec kartę!
Zastrzeżenie karty – co to znaczy?
Zastrzeżenie kary płatniczej polega na trwałym zablokowaniu możliwości dokonywania transakcji przy jej użyciu. Proces jest nieodwracalny, co w praktyce oznacza, że nie można cofnąć dyspozycji lub odblokować karty. Dlatego przed wykonaniem telefonu na infolinię warto zachować zdrowy rozsądek i dokładnie sprawdzić jeszcze raz, czy istnieje jakakolwiek szansa na odnalezienie plastiku. Po zastrzeżeniu karty płatniczej następuje zazwyczaj automatycznej zamówienie nowej karty. W przypadku odnalezienia zastrzeżonej karty należy ją zniszczyć w sposób uniemożliwiający ponowne użycie (np. poprzez przecięcie paska magnetycznego).
Jak zastrzec kartę płatniczą?
Kartę należy zastrzec przede wszystkim kontaktując się z bankiem, który wydał środek płatniczy:
- bezpośrednio w oddziale;
- na infolinii banku;
- przez bankowość elektroniczną (opcja ta nie jest dostępna we wszystkich bankach).
Istnieje również możliwość skorzystania ze specjalnej infolinii udostępnionej przez Zintegrowany System Zastrzegania Kart Płatniczych. Infolinia jest dostępna pod uniwersalnym numerem 828 828 828 przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, z dowolnego miejsca na świecie. Niestety nie wszystkie banki należą do systemu. Zastrzeżenie karty jest bezpłatnie, a klient ponosi jedynie koszty połączenia (według taryfy swojego operatora).
Odpowiedzialność banku
Głównym celem zastrzeżenia karty płatniczej jest uniemożliwienie złodziejowi lub innej osobie nieuprawnionej kradzieży środków, znajdujących się na rachunku. Dodatkowo wiąże się z „przerzuceniem” odpowiedzialności za bezpieczeństwo pozostałych środków na bank, który wydał kartę. Zgodnie bowiem z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych od momentu zastrzeżenia karty całkowitą odpowiedzialność za wszystkie nieuprawnione transakcje ponosi bank.