Pokonaj otyłość! Ćwicz i gotuj zdrowo!

Niewłaściwa dieta, złe nawyki żywieniowe, niska aktywność fizyczna, współczesny styl życia, wszechobecny stres oraz problemy emocjonalne sprawiają, że bezustannie rośnie liczba osób zmagających się z nadwagą. W menu królują zazwyczaj wysoko przetworzone produkty bogaty w nienasycone tłuszcze lub cukry proste. Niekontrolowana nadwaga często prowadzi do otyłości, która stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia ludzkiego.

Otyłość – choroba cywilizacyjna

Według oficjalnych danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) podwyższoną masę ciała posiada obecnie aż dwa miliardy osób na świecie. Każdego roku z powodu otyłości umiera natomiast trzy miliony ludzi. W ciągu ostatnich czterdziestu lat liczba osób otyłych zwiększyła się niemal trzykrotnie, dlatego określana jest jako choroba cywilizacyjna. W Polsce, jak wynika z badań CBOS, problem zbyt dużej wagi dotyczy ponad połowy społeczeństwa (w tym również dzieci i młodzieży). Nadwaga znacznie częściej występuje wśród mężczyzn (w wieku 25 – 34 lata) oraz osób starszych. U kobiet pojawia się zwykle po czterdziestym piątym roku życia. Zdaniem lekarzy i specjalistów do spraw żywienia główną przyczyną, zarówno nadwagi, jak i otyłości jest systematyczne dostarczanie zbyt dużej ilości kalorii w stosunku do podejmowanego w ciągu dnia wysiłku fizycznego.

Niebezpieczna otyłość

Otyłość to przewlekła choroba (od 1985 roku), która charakteryzuje się nagromadzeniem tkanki tłuszczowej (u mężczyzn powyżej dwudziestu pięciu procent, zaś u kobiet powyżej trzydziestu procent masy ciała). Prawidłową masę ciała, nadwagę i otyłość lekarze oraz dietetycy klasyfikują na podstawie pomiaru wzrostu i masy ciała. Efektem otyłości jest przede wszystkim:

  • cukrzyca typu 2;
  • miażdżyca;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • choroba wieńcowa;
  • żylaki i zakrzepica żylna;
  • zmiany zwyrodnieniowe w obrębie aparatu ruchu;
  • obrzęki i cellulit;
  • zaburzenia hormonalne;
  • bezpłodność;
  • zespół bezdechu w czasie snu.

Otyłość nie tylko prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych, ale również znacznie obniża jakość życia. Osoby z nadmierną masą ciała często mają problem z akceptacją siebie, niskie poczucie własnej wartości, stany lękowe i depresyjne.

Aktywność fizyczna w walce z otyłością

Podstawę leczenia otyłości stanowi przede wszystkim modyfikację dotychczasowego stylu życia, co oznacza między innymi znaczne zwiększenie aktywności fizycznej. Światowa Organizacja zdrowia zaleca minimum sto pięćdziesiąt minut umiarkowanego wysiłku fizycznego w ciągu tygodnia (dwadzieścia minut dziennie lub trzydzieści minut przez pięć dni w tygodniu). Do najbezpieczniejszych form aktywności dla wszystkich osób z nadmierną masą ciała należą:

  • szybki marsz;
  • nordic walking;
  • pływanie;
  • wodny aerobic;
  • niektóre ćwiczenia pilates;
  • jazda na rowerze, zarówno stacjonarnym, jak i terenowym;
  • inny wysiłek wytrzymałościowy o intensywności powodującej przyspieszenie oddechu i uczucie ciepła.

Rodzaj aktywności ruchowej i „dawkowanie” powinny być dostosowane do aktualnego stanu zdrowia, stopnia zaawansowania otyłości oraz kondycji fizycznej. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń warto skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą, co pozwoli uniknąć nieprzyjemnych skutków.

Sztuka zdrowego odżywiania i… gotowania

Osoby zmagające się z otyłością koniecznie muszą połączyć regularną aktywność fizyczną z racjonalną, odpowiednio zbilansowaną dietą, a także zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe i sposób przygotowywania posiłków. Słodycze, słone przekąski, potrawy smażone w głębokim tłuszczu, jedzenie typu „fast food” należy zastąpić dużą ilością świeżych warzyw, owoców, ryb i lekkiego nabiału. Doskonale sprawdzają się również inne zdrowe produkty, takie jak: pełnoziarniste pieczywo, razowy makaron, jogurt naturalny, suszone owoce, orzechy. Warto przestrzegać zasad, które zostały zawarte w aktualnej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.Kolejnym, ważnym krokiem w walce z otyłością jest zdobycie podstawowej wiedzy na temat poszczególnych składników odżywczych oraz umiejętnego ich komponowania, doprawiania i przygotowywania. Niestety wciąż większość osób, przygotowując posiłki, popełnia szereg błędów. Gotowanie w zbyt dużej ilości wody i soli czy smażenie w głębokim tłuszczu sprawia, że produkty tracą nie tylko drogocenne witaminy i minerały, ale również naturalny smak, kolor i aromat. Ogromny wpływ na jakość poszczególnych potraw mają odpowiednie naczynia.

Zdrowe gotowanie w garnkach Philipiak

Gotowanie zdrowych, pełnowartościowych posiłków umożliwiających walkę ze zbędnymi kilogramami wymaga posiadania odpowiednich garnków. Doskonałym rozwiązaniem jest zakup nowoczesnych naczyń znanej marki Philipiak wyposażonych w szereg innowacyjnych rozwiązań. Garnki zostały wykonane z wysokiej jakości stali nierdzewnej, która pod wpływem wysokiej temperatury nie uwalnia szkodliwych substancji i nie wchodzi w reakcję z pożywieniem. Dodatkowo posiadają antybakteryjną i antyalergiczną powłokę, dzięki czemu są w pełni bezpieczne zarówno dla alergików, jak i osób o wrażliwym układzie pokarmowym i trawiennym. Garnki marki Philipiak umożliwiają przygotowanie smacznych, pożywnych i aromatycznych potraw poprzez wykorzystanie różnorodnych technik kulinarnych. W ofercie firmy Philipiak znajdują się między innymi:

  • nowoczesne naczynia do gotowania na parze – unikalna konstrukcja ułatwia wykorzystanie gorącej pary w trakcie codziennego gotowania oraz zachowanie drogocennych witamin i minerałów zawartych w poszczególnych produktach;
  • garnki do gotowania w niewielkiej ilości wody, bez soli;
  • naczynia do smażenia bez dodatkowego tłuszczu;
  • garnki do gotowania w systemie wieżowym – ustawione jedno na drugim umożliwiają przygotowanie pełnowartościowego i smacznego posiłku składającego się z kilku dań, co pozwala znacznie zaoszczędzić czas.

Gotowanie, duszenie czy smażenie zdrowych potraw w estetycznych, eleganckich i stylowych naczyniach marki Philipiak jest prawdziwą przyjemnością.

www.philipiakmilano.pl

Philipiak – promocja zdrowych nawyków żywieniowych

Firma Philipiak zajmuje się nie tylko projektowaniem i produkcją nowoczesnych naczyń do przygotowywania pełnowartościowych posiłków. Misją marki jest również promocja zdrowego stylu oraz nawyków żywieniowych, zarówno wśród osób zmagających się ze zbędnymi kilogramami, jak i dbającymi o szczupłą sylwetkę. Od kilku lat firma Philipak systematycznie organizuje w ekskluzywnych restauracjach spotkania, tzw. Obiady Czwartkowe, poświęcone w głównej mierze promocji zdrowia. Gośćmi są znane osobistości ze świata filmu, teatru, sportu i kultury, a także dziennikarze. Wielu z nich, między innymi Karol Okrasa, należy do grupy Ambasadorów Zdrowej Kuchni Philipiak. W trakcie spotkań Ambasadorzy dzielą się swoją wiedzą na temat odpowiedniego przygotowania posiłków czy umiejętnego łączenia różnych produktów tak, aby stworzyć zdrowy, zbilansowany posiłek bogaty w witaminy i minerały. Promowane dania przygotowane są na parze, bez dodatku soli i tłuszczu lub w minimalnej ilości wody.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.