Coraz dynamiczniej rosnący udział cyfryzacji na rynku pracy sprawia, że zupełnie naturalnym staje się zwiększający się udział rekrutacji zdalnych. Potwierdzają to dane, według których do 2028 roku globalna wartość rynku rekrutacji online osiągnie 29,3 mld dolarów[1] – to 62 proc. więcej, niż obecnie. Czy działy HR są przygotowane na tę zdigitalizowaną rzeczywistość?
Digitalizacja wszystkich procesów biznesowych, w tym rekrutacji, jest powiązana z zapotrzebowaniem rynku. Nieuchronnie zmienia się sposób, w jaki firmy działają lub komunikują się z pracownikami i klientami. Aby poprawić wydajność operacyjną w obrębie działów i zespołów rekrutacyjnych, niezbędna jest cyfrowa transformacja, a przejście w tryb rekrutacji online wiąże się z wieloma korzyściami.
Mimo że polscy pracownicy w dużej mierze są zwolennikami rekrutacji zdalnych, to w takim sposobie prowadzenia rozmowy o pracę widzą także wady. Aż 48 proc. wskazało w tym przypadku chociażby na ryzyko wystąpienia problemów technicznych[2]. Tymczasem z punktu widzenia rekruterów, taki typ rekrutacji ma liczne zalety, ważne jednak, aby była ona wspierana przez efektywne narzędzia.
– Rekrutacje online na różne sposoby pomagają przyspieszyć codzienne procedury rekrutacyjne. Firmy mogą zautomatyzować zadania administracyjne, takie jak śledzenie dokumentów aplikacyjnych lub organizowanie rozmów kwalifikacyjnych. Rekruterzy online wykorzystują rozwiązania systemu śledzenia kandydatów (ATS) do szybkiego sprawdzania kandydatów, ponieważ ATS przechowuje wszystkie wymagane dane kandydatów w jednym miejscu. Nie będą musieli czytać CV przed przejściem do listu motywacyjnego, portfolio lub oceny kandydata, ponieważ będzie on znajdował się na tej samej stronie – podkreśla Krzysztof Ogniewski, prezes zarządu elevato.
Synergia działań i bieżące reagowanie na zmieniającą się rzeczywistość mają dużą wartość na rynku pracy
Tym, co usprawnia pracę rekruterów i pozwala zapewnić jeszcze lepsze doświadczenia rekrutacyjne jest integracja zdalnych rekrutacji narzędzi ATS chociażby z kalendarzem czy systemami do prowadzenia wideokonferencji.
– Takie połączenie funkcjonalności i wspólny ekosystem jest korzystne dla rynku pracy w dwójnasób – z jednej strony zapewnia rekruterom sprawniejszą pracę, z drugiej zaś – daje pracownikom większy komfort rozmowy online. Kompleksowe rozwiązania są skutecznym sposobem na optymalizację czasu, kosztów oraz oferowanie użytkownikom jeszcze lepszej jakości doświadczeń typu user experience – dodaje Krzysztof Ogniewski.
Tego typu rozwiązanie, oferowane m.in. przez elevato, świetnie wpisuje się w trend tworzenia przyjaznych cyfrowych ekosystemów. Oprócz samego faktu, że rozmowa rekrutacyjna odbywa się poprzez MS Teams, czyli narzędzie powszechnie używane obecnie w firmach, to dodatkowo, gdy spotkanie zostanie już umówione, automatycznie ono trafi do Outlooka menedżera rekrutującego, rekrutera i aplikującego, przez co nie trzeba poświęcać dodatkowego czasu na wysyłanie zaproszeń z linkiem, a przypomnienie o spotkaniu zostanie wysłane przed spotkaniem.
– Integracja z firmowymi rozwiązaniami opartymi na Google czy Microsoft może również obejmować synchronizację kont pracowników i logowanie do systemu elevato. Z jednej strony wpływa to na wygodę korzystania z systemu – zarówno dla rekruterów, którzy nie muszą tworzyć kont menedżerów, jak i dla samych menedżerów biorących udział w rekrutacjach, ponieważ nie muszą pamiętać osobnych loginów i haseł do aplikacji. Z drugiej strony, taka integracja podnosi poziom bezpieczeństwa organizacji, ponieważ hasła użytkowników pozostają zgodne z polityką bezpieczeństwa organizacji, a poza tym firmowi administratorzy mają pełną kontrolę nad dostępem do systemu do rekrutacji i przetwarzanych w nim danych osobowych – mówi Krzysztof Ogniewski.
Nowoczesne technologie pozwalają na nieustanny rozwój obszaru HR, co przekłada się na zwiększenie pozytywnych doświadczeń zarówno rekruterów, jak i kandydatów do pracy na poszczególne stanowiska. Ważne, aby organizacje miały świadomość, że rosnąca elastyczność i optymalizacja działań przełożą się na rozwój firmy i budowę silnej strategii.