Wiadomym jest fakt, iż profile portali społecznościowych są prześwietlane przez pracodawców. Wysyłając CV do firmy, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że nasza obecność w sieci może zostać przez nią zbadana w celu sprawdzenia, czy kandydat spełnia ich wymagania. Zdjęcia z zakrapianych imprez i posty na tablicy z rodzaju niewybrednych żarcików mogą pogrzebać szansę na awans zawodowy. Podobnie jest ze zdjęciem ustawionym jako portret profilu. Według badań instytucji zajmujących się rynkiem pracy to ono stanowi o pierwszym wrażeniu podobnie jak fotografia w CV. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, tworząc profil na portalu społecznościowym wraz z bazą fotografii?
Na poważnie…

Młodzi ludzie nie mają świadomości tego, że profil na Facebooku lub Instagramie może obniżyć ich szansę na znalezienie dobrej pracy. Nauczyciele nie oceniają ich poprzez komentarze, zdjęcia i posty, które zamieszczają w sieci. Natomiast firmy chętnie prześwietlają obecność w internecie potencjalnego pracownika, szczególnie gdy ma zostać zatrudniony w dziale bezpośredniej obsługi klienta. Z elementów profilu, którymi powinniście zająć się na początku, są informacje o was oraz historia postów. Wpisanie aktualnych i prawdziwych danych pomijając adres i numer telefonu, jest dobrze odbierane. Nie zdajecie sobie sprawy z tego, że pracodawcy chętnie porównują wasze hobby i kwalifikacje z tymi opisanymi na portalach, by zweryfikować, czy jesteście szczerzy. Historia postów może być usunięta lub ukryta, co warto zrobić, jeżeli posiadacie konto długi czas i macie za sobą wiele nierozsądnych postów, których się teraz wstydzicie.
Portret wzorowego użytkownika portalu społecznościowego

Było wiele internetowych akcji związanych z ustawianiem konkretnego typu zdjęcia portretowego. Pamiętam portrety z flagą mające na celu uczczenie jakiegoś wydarzenia lub oddanie hołdu oraz fotografie typu selfie, lub vintage. Zmiana zdjęcia na obrazek postaci z kreskówki też się zdarzyła. Osoby, które budują swój wizerunek także w sieci, korzystają z możliwości zrobienia sobie zdjęcia portretowego u fotografa w profesjonalnie przygotowanym studiu lub terenie. Widuje takie fotografie u trenerów, dietetyków, makijażystek, urzędników państwowych, a także pracowników reklamy i szefów małych firm. Tutaj macie przykłady takich portretów „do internetu” – http://portret24.pl. Równie dobre są moim zdaniem zdjęcia z zaskoczenia, czyli bez pozowania, które reprezentują wysoką jakość wizualną. W takiej fotografii istotne jest, by przedstawiała nas tak, by potencjalnie odwiedzający profil człowiek, mógł nas od razu rozpoznać. Takie zdjęcia mogą być wycinką z grupowych fotografii. Ważne by na zdjęciu były emocje. Radość, pewność siebie lub neutralna mina, która nie kojarzy się negatywnie. Obowiązkowo zajmijcie się także tzw. zdjęciem w tle, które zaraz po profilowym wiele mówi o posiadaczu konta i często jest nawiązaniem do jego hobby.