Samochód nie musi świecić się jak lampki na choince, by przyciągać wzrok i budzić podziw swoim kolorem nadwozia. Świadczą o tym współczesne projekty tuningowe oraz casualowe przeróbki w autach oparte głównie na zmianie koloru karoserii i podmianie felg na aluminiowe bądź chromowane. Od dwóch lat obserwujemy niezmienny trend w wyborze typu koloru nanoszonego na karoserię samochodów. Mat zdominował odcień błyszczący, metaliczny i opalizujący.
Dlaczego matowy?
Światło słoneczne odbija się od metalicznego lakieru karoserii wraz z częścią świata, tworząc lustrzane odbicie krawężnika lub innych uczestników ruchu. Do niedawna był to efekt pożądany i uznawany za symbol jakości. Gdy odkryto jakie korzyści wizualne niesie ze sobą idealnie rozprowadzona farba lub okleina w matowej barwie, namnożyło się cywilnych osobówek, które posiadły nowy odcień karoserii. Wybór akurat tej techniki i stylu nie wziął się z niskiego podmiany koloru. Wykonywane w profesjonalnych firmach foliowanie samochodu kosztuje niejednokrotnie więcej niż lakierowanie, aczkolwiek ma to swoją podstawę we właściwościach ochronnych folii 3M. Oklejone auto nie traci możliwości szybkiego powrotu do poprzedniego koloru, który uzyskamy sami poprzez zdjęcie folii. Niemniej sam bym tego nie robił, ponieważ niektóre z jej części są schowane pod elementami, które wcześniej zostały rozkręcone, by móc ją tam zawinąć. Dlatego lepiej usunąć ją w miejscu, którym podjęliśmy się foliowania. Jeszcze trudniej jest zdjąć folię carbon, którą używa się do pokrywania małych elementów i akcesoriów w celach imitacji włókna węglowego. Pod tym adresem dowiecie się o co mi chodzi – https://www.3mcentruminspiracji.pl
Moim zdaniem wybór matowego odcienia jest podyktowany ciekawym efektem wizualnym, który nie psuje kompozycji karoserii i wyróżnia ją od modeli standardowych, które w 99 procentach mają metaliczny lakier.
Matowe nieporozumienia
Matowy nie oznacza wyblaknięty. To odcień bez połysku, a nie z wypranym kolorem. Nieporozumienia z tym związane są powodem do niechęci oklein bez wyraźnego błysku, który występuje praktycznie we wszystkich odmianach. Matowe folie do oklejania samochodów mają identyczne właściwości, co metaliczne i błyszczące okleiny. Natomiast koszt oklejenia jest równoznaczny z powierzchnią karoserii i jej skomplikowaniem oraz grubością folii. Odcień ma znaczenie tylko w przypadku pewnych elitarnych kolorów, które producent określa edycją limitowaną.