Praca w call center lub jako handlarz obwoźny przestała być zawodem dla każdego. Konkurencyjność w firmie szybko redukuje ilość pracowników i pokazuje, kto nadaje się do tej pracy. Przetrwają najbardziej przekonujący i efektywni w swoich działaniach. Niektórzy osiągają taki poziom naturalnie. Bez wysiłku przychodzi im rozmowa z obcą osobą i przekonywanie do skorzystania z oferty firmy. To nie oznacza, że brak takiego talentu skreśla Cię z listy dobrych handlowców. Nowe formy szkoleń prowadzone przez specjalistów z branży mogą podnieść pewność siebie i dać warsztat, który dobrze wykorzystany zwiększa skuteczność pracy jednostki.
Uniwersalny program szkolenia
Praktycznie każda firma oferująca szkolenia dla handlowców opiera się o podobny program działania. Różnice są w sposobie przekazywania wiedzy oraz „scenkach”. Tak odgrywanie scenek jest bardzo ważne i praktycznie od tego zależy budowanie pewności siebie. Podczas kursu człowiek uczy się pewnych podstaw psychologi związanych z rozpoznawaniem potrzeb i zachowań klienta. Posiadając umiejętność oceny tego, czy klient przekonuje się do naszej oferty czy wręcz przeciwnie można szybko zmienić sposób działania. Ważny jest także styl negocjacji, rozmowy oraz reagowania na niespodziewane pytania. W przypadku pracowników obsługujących także reklamacje poświęcony został cały dział na radzenie sobie z tym problemem. Problem dotyczy głównie ludzi, którzy nerwowo i bez większych ograniczeń prowadzą rozmowę werbalną krytykując produktu lub usługę. Siła spokoju to cecha, której także można się nauczyć.
Znienawidzone i niezbędne scenki z klientem
Handlowiec nie jest aktorem mimo iż podczas szkolenia musi umieć ogrywać scenki niczym z filmów sensacyjnych. Nauka płynnej rozmowy oraz elastycznej zmiany tematu stawiana jest na pierwszym miejscu. Dzisiejsi sprzedawcy nie mogą być robotami, którzy tylko i wyłącznie chcą wcisnąć produkt i wyjść z umową w ręce. Bardzo ważne jest budowanie relacji międzyludzkich. Nawet 2/3 czasu szkoleń odbywa się w salach przeznaczonych do rozmów. Istnieją też kursy w wersjach dvd, które mają kilka godzin nagranych przykładowych scen. Niektóre osoby mogą nauczyć się z nich całkiem sporo. Jednak nic nie przebije realnej rozmowy, w której musimy się wykazać.