W ostatnich latach coraz większą popularnością i zainteresowaniem cieszą się nie tylko tradycyjne dyscypliny sportowe, takie jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze, ale również bardziej egotyczne formy aktywności fizycznej. Z pewnością należy do nich joga, znajdująca się w ofercie specjalnych szkół. Głównym zadaniem jogi, opierającej się głównie na pracy z ciałem i ćwiczeń oddechowych, jest zrelaksowanie ciała oraz umysłu. Ma to pozytywnie wpływa na poprawę samopoczucia i koncentracji.
Odpowiedni lokal
Prowadzenie działalności gospodarczej w formie szkoły jogi należy rozpocząć od znalezienia i przygotowania właściwego lokalu w odpowiedniej lokalizacji. Właściciel powinien szczególną uwagę zwrócić przede wszystkim na:
- parking;
- łatwy dojazd komunikacją miejską;
- wielkość sali głównej służącej do ćwiczeń (optymalna wielkość mieści się w granicach od 30 do 100 metrów kwadratowych), od której zależy jednocześnie liczba uczestników.
W profesjonalnej szkole jogi nie może zabraknąć recepcji, przebieralni zapewniającej dyskrecję, toalety oraz miejsca na przechowywanie niezbędnego sprzętu do jogi.
Podstawowe wyposażenie
Rozpoczęcie działalności w formie szkoły jogi nierozerwalnie wiąże się z wydatkami na specjalistyczny sprzęt. Do najważniejszych elementów wyposażenia należą przede wszystkim:
- specjalne maty do jogi (60-250 zł);
- klocki do jogi;
- paski (12-30 zł);
- koce;
- czy bolstery (60-70 zł).
W salach powinny znaleźć się również lustra, dzięki którym nauka poszczególnych figur jogi na zajęciach będzie znacznie łatwiejsza. Zainteresowanie potencjalnych klientów mogą wzbudzić również zaaranżowane i przygotowane sale do ćwiczeń. Warto zainwestować w świeczki zapachowe o oryginalnych kształtach, kadzidełka oraz ozdoby, które stworzą niepowtarzalną, przyjemną atmosferę.
Niezbędne kwalifikacje
Obecnie nauczycielem jogi może zostać każdy, kto ukończył profesjonalny, trzyletni kurs nauczycielski, który łączy kilka systemów nauczania oraz wiedzę z zakresu naturalnych metod nauczania. Kurs kończy się egzaminem oraz uzyskaniem certyfikatu. Wiele polskich uniwersytetów i szkół wyższych (między innymi w Warszawie i Wrocławiu) posiada w swojej ofercie takie kierunki podyplomowe jak joga i techniki relaksacyjne. Cieszą się ogromną popularnością. Osoby, które natomiast nie posiadają odpowiedniej wiedzy i wykształcenia, powinny zatrudnić co najmniej jednego doświadczonego instruktora lub nawet kilku trenerów, co stworzy możliwość ćwiczenia w grupach o różnym poziomie zaawansowania.
Różnorodność zajęć
W Polsce najpopularniejszą metodę stanowi Hatha Joga według Iyengara. To metoda wywodząca się ze starożytnych Indii, dlatego konkurencja na rynku jest dosyć spora. Warto rozszerzyć swoją ofertę o dodatkowe zajęcia takie jak Pilates, Feldenkrais, zajęcia dla kobiet w ciąży, ćwiczenia dla dzieci, zajęcia profilowane (np. na zdrowy kręgosłup), zajęcia wyjazdowe, koncerty relaksacyjne czy warsztaty tematyczne prowadzone przez własnych nauczycieli lub specjalnych gości (np. warsztaty rozwoju osobistego). Profesjonalna szkoła jogi musi bezustannie się rozwijać, zmieniać oraz wprowadzać różnorodne nowości, które pozwolą nie tylko utrzymać dotychczasowych klientów, ale również przyciągnąć nowe osoby.
Obowiązki właściciela
Prowadzenie profesjonalnej szkoły jogi, wyróżniającej się na tle konkurencyjnych klubów fitness czy siłowni, jest czasochłonne i wymaga ogromnego zaangażowania i cierpliwości. Oznacza konieczność bezustannego rozwoju własnych umiejętności, poszerzanie posiadanej wiedzy i umiejętności, zdobywanie nowych doświadczeń poprzez udział w różnorodnych kursach lub szkoleniach. Prowadzenie szkoły jogi obejmuje bowiem nie tylko organizację zajęć, ale również szereg innych zajęć takich jak chociażby:
- szkolenie nauczycieli,
- zarządzanie kursami i warsztatami,
- wystawianie faktur,
- dokonywanie wypłat i rozliczeń,
- utrzymywanie relacji z aktualnymi klientami,
- aktywne poszukiwanie i pozyskiwanie nowych uczestników poprzez odpowiednią promocję i reklamę.
Jak przyciągnąć klientów?
Promocję szkoły jogi warto rozpocząć przede wszystkim od założenia własnej strony internetowej, na której muszą koniecznie znaleźć się najważniejsze informacje, a mianowicie:
- kontakt;
- adres;
- czytelna i dokładna mapa z dojazdem;
- cennik;
- plan zajęć.
Na początku działalności ceny powinny być atrakcyjne, co wyróżni szkołę na tle konkurencji. Potencjalnych klientów z pewnością zachęci możliwość skorzystania z kart sportowych czy karnetów. Ogromną rolę odgrywa również tzw. marketing szeptany. Doskonałą promocją szkoły jogi, rozpoczynającej działalność w danej miejscowości, może okazać się przeprowadzenie bezpłatnych, pokazowych zajęć jogi w publicznym miejscu (np. w parku, w szkole).
Prowadzenie własnej, profesjonalnej szkoły jogi stanowi wprawdzie nie lada wyzwanie, ale jednocześnie może okazać doskonałą okazją do poznania fantastycznych ludzi i rozwijania własnych pasji.